Peter Hartkamp

Peter Hartkamp is voorvechter van écht vrij onderwijs en persoonlijke ontwikkeling. Hij pleit ervoor dat jongeren zelf verantwoordelijkheid dragen voor hun geluk en succes – ook het vertrouwen dat kinderen al op jonge leeftijd hun eigen gemotiveerde keuzes kunnen maken. 

Als initiatiefnemer van het Sudbury Valley-concept in Nederland verzette hij zich tegen de drang en dwang van het huidige scholenstelsel en beschreef die strijd in zijn boek Het gedwongen onderwijs voorbij

Volgens Peter kunnen kinderen het beste leren in een omgeving waarin zij zelf bepalen wat en wanneer ze leren – zonder opgelegde leerdoelen en uniforme curriculumstructuren. Hij wijst erop dat het huidige systeem kinderen zelfs dyslexie kan aanmeten door het dwingen tot lezen.

Peter heeft ook ervaring in de landelijke onderwijscommissie van VVD én D66, maar miste bij beide partijen de diepgang achter hun onderwijsoverwegingen. Het libertarisme bood uiteindelijk wél het gedachtegoed dat aansloot bij zijn visie op vrijheid en autonoom leren. Vanuit de LP wil hij het onderwijs stap voor stap transformeren: van gedwongen uniformiteit naar een systeem waarin keuze, eigen verantwoordelijkheid en respect voor individuele capaciteit centraal staan. Voor Peter zouden onderwijsfinanciering via vouchers, met een minimale rol voor de overheid, de start van die transformatie moeten vormen.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *